Storhelger på jobbet

Dagarna mellan jul och nyår är det fullt ös på jobbet, och det är förmodligen likadant på de flesta djursjukhus och djurkliniker. Djur blir sjuka och skadar sig även vid storhelger, men det finns ju också typiska julpatienter som t.ex. de med chokladförgiftning. Till nyår är det i stället skotträdda patienter som behöver få något lugnande. De här vanliga vardagarna mellan jul och nyår är det fullt på listorna, fullt i väntrummet och telefonen ringer oavbrutet. Anledningen till det är att många djurägare väntar tills de röda dagarna har passerat eftersom helgdagar innebär högre kostnad. Samtidigt vill de passa på innan det blir helgdagar igen, så alltså blir det ett väldigt högt tryck på de vanliga vardagarna.
 
Att det är mycket att göra märks ju även i sterilrummet. Trots att det inte är några planerade kirurgiska ingrepp på helgdagar så blir det en hel del akuta operationer, och då samlas instrumenten på hög. När jag kom in i sterilrummet i går morse efter 5 helgdagar såg jag direkt att de hade haft mycket att göra under julen. Det tog mig nästan hela dagen att komma ifatt med det som hade använts, och sedan har det bara fyllts på med nya från ingrepp i går och i dag.
Men nu är arbetsåret slut, på fredag jobbar jag igen och då får jag se hur nyårshelgen var på operationsavdelningen.  :/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0