Gnugga gnugga

För tillfället jobbar jag i sterilrummet igen, och det är tack vare det som jag ibland får rycka in och vara med om en massa roliga och spännande saker. Tidigare i veckan skrev jag ju att vissa dagar på jobbet är mer spännande än andra, det var den dagen då jag fick hjälpa till med att röntga en hund. I fredags var det nästan ännu mer spännande, för då fick jag gnugga hundvalp!  :D
Vid ett kejsarsnitt behöver djurbebisarna ofta hjälp med att "komma igång"; man får skaka liv i dem, suga slem ur munnen och halsen, och lägga dem i en handduk och gnugga dem, d.v.s. man masserar dem ganska hårt för att de ska piggna till. Ibland kan man få hålla på med en bebis ganska länge innan den är pigg och stark nog att klara sig, och ibland är de tyvärr alldeles för svaga och då kan man inte hjälpa dem. I fredags gick det nog ganska bra. Alla valpar som förlöstes levande var fortfarande ok lite senare på dagen, i alla fall enligt vad jag hörde. Så det känns bra att jag var med och hjälpte till.  :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0