Blandad vecka

Veckan som har varit har innehållit lite mer än bara vanliga lektioner. I måndags gjorde vi ett studiebesök på en så kallad Grön Arena-gård där man använder sig av olika djur som terapi och behandling av t.ex. handikappade barn och ungdomar.
I torsdags dissekerade vi fyra grisar och en hund. Det var inte det roligaste som jag har gjort och jag hade faktiskt fasat lite dagarna innan för att göra det. Jag har absolut inga problem med att se blod och inälvor, men lukten var jobbig. Dessutom har jag lite svårt att utföra en dissektion av etiska skäl. Visst är det intressant och jag har full förståelse för att man gör det i utbildningssyfte och att man obducerar människor och djur för att få reda på dödsorsaker. Men jag anser att alla har rätt att leva på ett värdigt sätt, att alla har rätt att avsluta sitt liv på ett värdigt sätt och att alla har rätt att bli behandlade på ett värdigt sätt efteråt. Så det är på grund av den åsikten som jag har lite svårt att tycka att dissekering är ok. Men jag var med på lektionen och jag var glad när den var över.  :/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0