Ledsam dag på jobbet

Jag brukar säga att jag nog är lite för blödig för att jobba med djur eftersom det gör så ont i mig när djur far illa och för att jag ofta blir berörd när det handlar om t.ex. avlivningar. Men i dag började jag faktiskt nästan att gråta på riktigt på jobbet.  :/
Vi fick in en patient som enligt bokningen bara var ett halvår gammal, växte inte lika bra som sitt kullsyskon, åt lite sämre och verkade lite hängig. Enligt den beskrivningen kunde vi inte ana hur illa det faktiskt var. Patienten var så gott som död när den kom in. Den hade nog varit sjuk under en längre tid, men den hade inte ätit alls den senaste veckan, den orkade inte hålla upp sitt huvud, sköterskan kunde inte ta tempen för att den var så kall och hon kunde inte sätta en kanyl för patienten var så mager att det inte fanns något att sätta en kanyl i. Herregud! Hur är det ens möjligt att en djurägare inte FÖRSTÅR att djuret är väldigt sjukt om det inte har ätit något alls på en hel vecka, om det bara ligger och om djurägaren måste hålla upp huvudet på djuret för att det inte orkar det själv?!? HUR ÄR DET MÖJLIGT ATT VISSA MÄNNISKOR ÄR SÅ JÄVLA DUMMA?!? Sköterskan som var inne med patienten var gråtfärdig och veterinären sa att det var det värsta hon hade sett på länge.  :(
Det blev så klart en akutavlivning av den stackars patienten för det fanns inte något att göra i det här läget och den hade inte överlevt i så många timmar till. Jag är glad att patienten fick hjälp att slippa lida mer och jag hoppas att djurägaren gick hem och förstod allvaret i det hela. Men det är bara så sorgligt att ett djur ska behöva lida så mycket och så länge för att ägaren är för dum för att förstå att djuret behöver hjälp. Jag blev väldigt illa berörd av detta och jag kände mig ganska nere resten av dagen.  :(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0