Pojkarna hos veterinären

Någon gång i natt vaknade jag till lite och då låg Vidar och sov mellan mina ben. Så mysigt! Hoppas att han vågar och vill göra det igen.  :)
I morse var det dags att försöka få med pojkarna till jobbet och med lite hjälp hamnade till slut båda i varsin transportbur. På jobbet blev de kastrerade, vaccinerade och id-märkta. Veterinären tittade även i öronen, på tänderna och på Vidar´s sår i ansiktet och på Arvid´s sår på kroppen.
Han hittade inga öronskabb men Arvid´s öron var väldigt smutsiga så jag gav honom en örontvätt. Vidar´s tänder ser bra ut, men Arvid saknar flera tänder fram och han har minst en tand som behöver dras ut snart. Med tanke på tändernas status så bör Arvid vara mycket äldre än ett år, men tändernas skick kan också göra så att han verkar att vara äldre än vad han faktiskt är. Så det är svårt att gissa hans ålder.
Såren i Vidar´s ansikte är nog inte slagsmålsskador som jag först trodde, utan det är kanske i stället en allergisk reaktion på något. Jag har misstänkt det den senaste tiden eftersom det inte ser ut som typiska rivsår.
Vi tog ett ringorms-prov på Arvid. Veterinären tror inte att det är ringorm, men vi skickar in ett prov för att kunna utesluta det. Arvid har flera pälslösa partier med sår på olika ställen på kroppen. Såren verkar ha uppkommit av hans kliande, slickande och bitande. Orsaken till det kan vara parasiter, allergi, nervöst beteende på grund av stress, eller något annat. I väntan på svaret på ringorms-provet ska jag ge pojkarna allergifoder för att se om det hjälper något. Om det inte gör det, och om det inte är ringorm, så ska de få kortison i stället.
Det känns i alla fall bra att de äntligen har varit hos veterinären och blivit undersökta och fixade.  :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0