Känslosam dag på jobbet

I dag var det en sådan där dag på jobbet när det var många känslor inblandade. Dels så skulle vi kastrera en honkatt som hade ett blåsljud på hjärtat. Det finns ju alltid en risk med narkos men risken är mycket större när det är en patient som inte är frisk som ska sövas. Ett blåsljud på hjärtat kan innebära att patienten inte klarar narkosen och avlider på operationsbordet. Jag var lite nervös för kissens skull, men som tur var gick allt bra. Kissen klarade operationen och fick gå hem när hon hade vaknat.
Dels hade vi en annan kisse inne för att operera bort en misstänkt tumör i buken. Det är en kisse som jag har träffat flera gånger tidigare på jobbet och det blir ju lite extra känsligt när det är en patient som man "känner". Det visade sig att misstanken stämde; det var en tumör i buken och tyvärr hade den vuxit fast i både tarmen och bukspottkörteln så det gick inte att ta bort den. Det bästa för kissen var att låta henne somna in när hon redan var sövd. Sorgligt!  :´(
 
De dagarna kommer lite då och då; dagarna när det känns extra tungt och ledsamt. För några veckor sedan hände det två riktigt jobbiga saker samma vecka och då kände jag mig väldigt nere i flera dagar efteråt. Man ska ju försöka att inte ta med sig jobbet hem, men vissa patienter och händelser kommer jag aldrig att glömma bort. Jag har väldigt starka känslor när det handlar om djur och då blir det ofta mentalt påfrestande att jobba med det jag gör.
Efter en dag som i dag är det extra skönt att komma hem till mina egna kissar och gosa lite med dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0